Instytucja Filmowa Silesia Film
jest instytucją kultury
Samorządu Województwa Śląskiego
Partnerzy
SILESIA FILM

Aktualności

4 lipca 2018

Dofinansowania Śląskiego Funduszu Filmowego 2018

Po raz 10 przyznano dofinansowania produkcjom filmowym w ramach Śląskiego Funduszu Filmowego. Dofinansowano 3 produkcje fabularne, w tym najnowsze filmy Macieja Pieprzycy „Ikar. Historia Mietka Kosza”, Agnieszki Holland „Gareth Jones” oraz Marka Lechkiego „Bailout, Folks!”, 2 dokumenty „Kobiety z kiosku” Daniela Stopy i „Gabi” Pawła Chorzępy oraz animację „Klątwa” Piotra Kabata. W skład Komisji Śląskiego Funduszu Filmowego decydującej o przyznaniu dofinansowań weszli Patryk Tomiczek, Anna Szrama oraz Martyna Starc-Jażdżyk.

1. „Ikar. Historia Mietka Kosza”” reż. Maciej Pieprzyca, prod. RE Studio Sp. z o.o.

Film fabularny. Scenariusz został oparty na biografii tragicznie zmarłego w wieku 29 lat pianisty Mieczysława Kosza. Film przybliża najważniejsze epizody z jego biografii. Od ubogich czasów dorastania na Zamojszczyźnie, przez tragedię utraty wzroku w wieku dwunastu lat i związaną z tym traumę, po przełomowy koncert na Jazz Jamboree 1967, będący pierwszym wielkim sukcesem, który objawił światu jego wielki talent.

Kwota dofinansowania: 221 922,63  zł

2. „Gareth Jones” reż. Agnieszka Holland, prod. Film Produkcja Sp. z o.o.                     

Film fabularny. Historia Garetha Jonesa, walijskiego dziennikarza, który w 1933 roku wyruszył do Związku Radzieckiego, aby odkryć przerażającą prawdę, stojącą za reżimem Stalina i sowiecką „utopią”. Kulisy jego reporterskiego śledztwa miały śmiertelne reperkusje, a przy okazji stały się inspiracją do powstania jednej z najsłynniejszych powieści XX wieku – „Folwarku zwierzęcego” George’a Orwella.

Kwota dofinansowania: 190 000,00 zł

3.  „Bailout, Folks!” reż. Marek Lechki, prod. Telemark Sp. z o.o.

Film fabularny. 35 letni Maciek – dotychczas dobry pracownik – przestaje wierzyć w to, że życie jakie wiedzie ma sens. Praca od świtu do wieczora, a wszystko po to aby spłacać zaciągnięty na mieszkanie kredyt. Nieuczciwość pracodawcy przechyla czarę goryczy. Maciek zabiera szefowi jego auto. Gdy to się nie udaje, ryzykuje wszystko i rusza w desperacką podróż bez planu.

Kwota dofinansowania: 100 000,00 zł

4.  „Kobiety z kiosku” reż. Daniel Stopa , prod. Staroń-Film Sp. z o.o.

Film dokumentalny. 34-letnia Ania prowadzi kiosk w prowincjonalnym miasteczku. Od niedawna pomaga jej teściowa – Lidka. Ania przygotowuje Lidkę̨ na dzień́, w którym samodzielnie będzie mogła obsługiwać́ klientów: uczy pracy na komputerze, kontaktu z ludźmi: odwagi, szczerości. Relacja z Anią sprawia, że Lidka powoli staje się̨ innym człowiekiem i pragnie wyrwać się ze spirali agresji męża. Mały i ciasny kiosk staje się̨ azylem pozwalającym rozpocząć nowe życie. To film o przemianach, które stopniowo zachodzą̨ w człowieku, o odradzaniu się̨ i potrzebie uczuć.

Kwota dofinansowania: 50 000,00 zł

5. „Gabi” reż. Paweł Chorzępa, prod. Stowarzyszenie Filmowców Polskich

Film dokumentalny. Marcin trafia do domu dziecka w wieku 12 lat przez alkoholizm rodziców. W ramach jednego z programów przygotowujących do dorosłego życia rozpoczyna naukę opieki nad sokołem. Przyroda oraz opiekuńcza  rola sokolnika stoją w kontrze do tego, co działo się w jego rodzinnym domu. Po ukończeniu 18 roku życia chłopak decyduje się wrócić do rodziców, a jego marzeniem staje się założenie normalnej rodziny. Powrót do patologicznego środowiska ogranicza rozwój osobisty chłopaka i utrudnia nawiązywanie relacji. Film jest notatką z życia chłopaka, który wychodząc z domu dziecka, próbuje zbudować swoje życie na nowo.

Kwota dofinansowania: 26 500,00 zł

6. „The Curse/Klątwa” reż. Piotr Kabat, prod. Studio Filmów Rysunkowych      

Film animowany. historia dwóch współlokatorów – “boga” i człowieka żyjącego na miniaturowej ziemi. Pierwszy bohater mieszka w swoim zagraconym pokoju wykonując masę błahych czynności. Drugi codziennie walczy o przetrwanie na swojej małej planecie. Wkrótce okazuje się, że obie przestrzenie są bardzo od siebie zależne. Bóg używa planety do zasilania swojego pokoju i spełniania swoich zachcianek. Jego coraz większe potrzeby wpływają na klimat i warunki panujące na planecie. Nie wie jednak, że jego działania wkrótce obrócą się przeciwko niemu, zmieniając jego własną rzeczywistość.

Kwota dofinansowania: 50 000,00 zł

oraz ustaliła listę rezerwową:

1. „Czarny młyn” reż. Mariusz Palej, prod. TFP Sp. z o.o.

Film fabularny. Dwunastoletni Iwo mieszka w małym, postkomunistycznym miasteczku. Symbolicznym punktem w tym opustoszałym miejscu jest zniszczony Czarny Młyn – niegdyś miejsce pracy wielu rodziców. To jest cały świat Iwa i jego przyjaciół. Łamiąc zakaz zbliżania się do starego Młyna dzieci przypadkowo uruchamiają jego złą energię. Od tej chwili nic już nie będzie takie samo. Z beztroskiego małego egoisty Iwo musi stać się odpowiedzialnym, współodczuwającym, odważnym chłopcem.

2. „Żelazny most” reż. Monika Jordan-Młodzianowska, prod. Autograf Karol Wożbiński

Film fabularny. Sztygar Kacper wysyła swojego przyjaciela Oskara na najdalsze odcinki kopalni, by mieć więcej czasu na potajemne spotkania z jego żoną, Magdą. Podczas jednego ze spotkań kochanków w kopalni ma miejsce potężny wstrząs. Z Oskarem nie ma kontaktu a jedyny sposób, by uratować zaginionego to przewiercić się do niego z powierzchni i czekać aż pomoc nadejdzie dołem. Wyrzuty sumienia, jakie targają kochankami uniemożliwiają im kontynuowanie dotychczasowej relacji, jednak chęć zadośćuczynienia win sprawia, że stają się sobie bliżsi niż kiedykolwiek.  Gdy po jakimś czasie Kacprowi udaje się nawiązać kontakt z Oscarem, mężczyzna staje przed trudnym wyborem.

3. „Córy węgla” reż. Aneta Nowicka, prod. Independia Krzysztof Sołtys

Film dokumentalny. Osiemnastoletnia Judyta chce pójśc na studia, jednak jej rodzice pragną, by została i żyła z nimi w domu.  Anna pracuje fizycznie z dwoma innymi kobietami w kopalni i pod względem przywilejów i finansów jest z dyskryminowanej niszy społecznej. Kobiety i mężczyźni w tym filmie tworzą dwa rrównoległe światy: hałaśliwa, pełna czarnego pyłu industrialna przestrzeń kobiet jest w kontrze do domowego zacisza mężczyzn, którzy dbają o gospodarstwa domowe. W filmie znajdzie się również refleksja na temat ról kobiet oraz o tym, jak trudno zmienić rodzinne i systemowe schematy.

 

Wnioskodawca – Producent Tytuł projektu

i reżyser

Proponowana wysokość wkładu finansowego (netto)
RE Studio Sp. z o.o. IKAR.HISTORIA MIETKA KOSZA

reż. Maciej Pieprzyca

221 922,63
Film Produkcja  Sp. z o.o. GARETH JONES

reż. Agnieszka Holland

190 000,00
Telemark Sp. z o.o. BAILOUT, FOLKS!

reż. Marek Lechki

100 000,00
Staron-Film Sp. z o.o. KOBIETY Z KIOSKU

reż. Daniel Stopa

50 000,00
Stowarzyszenie Filmowców Polskich GABI

reż. Paweł Chorzępa

26 500,00
Studio Filmów Rysunkowych THE CURSE/KLĄTWA

reż. Piotr Kabat

50 000,00
TFP Sp. z o.o. CZARNY MŁYN

reż. Mariusz Palej

lista rezerwowa
Autograf Karol Wożbiński ŻELAZNY MOST

reż. Monika Jordan-Młodzianowska

lista rezerwowa
Independia Krzysztof Sołtys CÓRY WĘGLA

reż. Aneta Nowicka

Lista rezerwowa
SILESIA FILM