Instytucja Filmowa Silesia Film
jest instytucją kultury
Samorządu Województwa Śląskiego
Partnerzy
SILESIA FILM

Aktualności

11 września 2019

Ewa Sadkowska nowym dyrektorem Instytucji Filmowej Silesia Film

Nowym dyrektorem Instytucji Filmowej Silesia Film w Katowicach, powołanym decyzją Zarządu Województwa Śląskiego, została Ewa Sadkowska: menadżer kultury, prawniczka, od lat obecna w środowisku katowickiej kultury i zaangażowana w jej rozwój, współtwórczyni sukcesu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, gdzie przez ostatnie pięć lat pełniła funkcję Menadżera Sal Koncertowych – Kierownika Działu Obsługi Widowni.

Ewa Sadkowska, fot. Jacek Poręba

Urodzona w małopolskich Proszowicach absolwentka III Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Katowicach i prawa na Uniwersytecie Śląskim od zawsze wiedziała, że swoje życie zawodowe chce związać z kulturą. Pracę rozpoczynała w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego na stanowisku specjalisty w Biurze Obsługi Widowni, kolejno awansując na kierownika, a potem na Pełnomocnika Dyrektora ds. Sprzedaży. W Teatrze była współodpowiedzialna za planowanie, pozyskiwanie środków na dodatkowe działania, budżetowanie i wycenę spektakli; współpracowała z Radą Mecenasów, wprowadziła też do repertuaru teatru wiele autorskich pomysłów, m.in. Premiery Studenckie i Nauczycielskie.

W latach 2006-2010 pracowała w prywatnej spółce jako Dyrektor ds. Marketingu, w międzyczasie ukończyła podyplomowe Studia Kuratorskie w zakresie sztuki współczesnej oraz Studia Menadżerskie oparte na strukturze MBA.

W  2014 roku zaczęła pracę w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia na stanowisku Menadżera Sal Koncertowych – Kierownika Działu Obsługi Widowni. Wraz z Dyrekcją oraz współpracownikami tworzyła zupełnie nowe struktury Instytucji, która jest obecnie muzyczną i kulturalną wizytówką Katowic. Zarządzała kilkuosobowym zespołem, współpracowała z Orkiestrą, władzami Miasta, biznesem, Festiwalami, z artystami z kraju i zagranicy; współorganizowała koncerty i negocjowała umowy. Nadzorowała organizację około 300 koncertów w sezonie, zajmowała się polityką sprzedażową miejsc na dwóch salach na 287 i 1800 osób. Przez 5 lat zorganizowała 163 imprezy komercyjne, co przyniosło Orkiestrze ponad 3 miliony wpływów brutto. Wykorzystując wykształcenie kuratorskie, zorganizowała w siedzibie NOSPR kilka wystaw, była inicjatorem koncertów plenerowych, współpracy między śląskimi instytucjami, np. projekt „Historia żołnierza” Igora Strawińskiego z Teatrem Śląskim, czy koncert muzyków NOSPR na terenie Muzeum Śląskiego podczas tegorocznej Industriady. Do współpracy z NOSPR zaprosiła festiwale takie jak Tauron Nowa Muzyka czy Zadymka Jazzowa, a także katowicką Akademię Sztuk Pięknych.

Ewa Sadkowska zaznacza, że w swojej koncepcji zarządzania Instytucją Filmową Silesia Film chciałaby kontynuować dobre praktyki wypracowane we wcześniejszych latach, wzmocnić je oraz wprowadzić rozwiązania, które sprawdziły się w innych instytucjach. Nowa dyrektor podkreśla, że odbiorcy kultury chętnie korzystają z wydarzeń, które są ze sobą tematycznie powiązane, ale wykorzystują różne rodzaje medium: muzykę, tekst, sztuki wizualne, kino, architekturę. Dlatego kierując Silesia Film, chce stawiać na twórczą współpracę między śląskimi instytucjami kultury, uczelniami artystycznymi – ASP i Wydziałem Radia i Telewizji czy odbywającymi się w Katowicach Festiwalami. Podkreśla, że ważnym obszarem jej działania ma być również promocja i budowa spójnego wizerunku marki Silesia Film jako Instytucji ogniskującej różnorodne działania filmowe w Regionie: prowadzącej kina studyjne: Kosmos, Światowid i Rialto w Katowicach, Bałtyk w Raciborzu i Janosik w Żywcu; rozwijającej produkcję filmową poprzez należącą do niej Silesia Film Commission oraz Śląski Fundusz Filmowym, a także gromadzącej i popularyzującej dorobek regionalnego, polskiego i światowego kina poprzez działalność Filmoteki Śląskiej. Ponadto planuje rozbudować i zróżnicować odbiorczo ofertę edukacyjną kin, uwzględnić potrzeby widzów o utrudnionym dostępnie do oferty kinowej (np. wprowadzić pokazy z audio deskrypcją czy tłumaczeniem w języku migowym), zadbać o infrastrukturę kin, w oparciu o którą można wzmocnić pozytywny kontakt z widzem; chce a także korzystać z dorobku historycznego i specyfiki regionu w budowaniu marki i oferty Instytucji Filmowej Silesia Film.

Kadencja nowej dyrektor rozpoczęła się 1 września 2019 roku i będzie trwała 4 lata.

SILESIA FILM