Instytucja Filmowa Silesia Film
jest instytucją kultury
Samorządu Województwa Śląskiego
Partnerzy
SILESIA FILM

Aktualności

18 maja 2019

Piękna i poruszająca „Kraina miodu” z Grand Prix Śląska!

W sobotni wieczór 18 maja w katowickim Kinoteatrze Rialto podczas uroczystej gali poznaliśmy zwycięzcę Konkursu Głównego pierwszej śląskiej edycji Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Jury w składzie Wojciech Kuczok – pochodzący z Chorzowa prozaik, scenarzysta i krytyk filmowy, Mona Tusz – mieszkająca w Katowicach artystka, autorka murali i aktywistka miejska oraz Anna Szrama – zastępca dyrektora Instytucji Filmowej Silesia Film za najlepszy film Konkursu Głównego uznało „Krainę miodu” w reżyserii Tamary Kotevskiej i Ljubomira Stefanova. Werdykt w imieniu jury ogłosił przewodniczący Wojciech Kuczok, który podkreślał, że decyzja została podjęta jednogłośnie, a film otrzymał nagrodę za „piękną i mądrą opowieść o przemijaniu, miłości, pokorze niezbędnej do życia w harmonii z naturą, a także cierpliwości do przetrwania jej żywiołów, spośród których najbardziej niszczycielski okazuje się człowiek. To wysmakowane estetycznie, poruszające dzieło – jeden z tych cudów kina, który uwodzi bez gry wstępnej, rozkochuje od pierwszego ujęcia i trzyma za serce po wygaśnięciu ostatnich kadrów.”

Jury doceniło również drugi film – „Niezwykłą propozycję” Jill Magid

Jurorzy, jak podkreślał Wojciech Kuczok, „docenili także kilka udanych tytułów, które miały pecha znaleźć się w konkursowej stawce obok arcydzieła – wśród nich najgorętszą dyskusję wywołała „Niezwykła propozycja” w reżyserii Jill Magid”. W filmie obserwujemy, jak reżyserka – która sama tworzy sztukę konceptualną – planuje zorganizować wystawę prac meksykańskiego architekta Luisa Barragána. Gdy otrzymuje odmowę dostępu do jego prac, postanawia wyjaśnić, dlaczego spuścizna jednego z największych architektów naszych czasów jest dziś w rękach jednej osoby. Film dokumentuje próby przekonania właścicielki praw do dorobku Barragána – Federici Zanco, do zrzeczenia się absolutnej kontroli nad archiwum i zwrócenia go do jego ojczystego Meksyku. W tym celu Jill Magid decyduje się złożyć Federice niezwykłą propozycję…

Trzynaście filmów w Konkursie Głównym: intymne portrety, polityka i nowe polskie kino dokumentalne

W Konkursie Głównym śląskiej edycji festiwalu prezentowanych było trzynaście pełnometrażowych filmów dokumentalnych z całego świata, w tym trzy produkcje polskie: „In Touch” Pawła Ziemilskiego, „Jazda obowiązkowa” Ewy Kochańskiej i „Marek Edelman… I była miłość w getcie” Jolanty Dylewskiej. Zestaw filmów konkursowych pokazuje, że niewątpliwie ważne są aktualne tematy polityczno-społeczne, które podejmowały m.in. „Świadkowie Putina” Witalija Manskiego, „Co zrobisz, gdy świat stanie w ogniu” Roberto Minerviniego; wątki historyczne, które stały się tematem filmów Jolanty Dylewskiej czy dokumentalnej rekonstrukcji Petera Jacksona („I młodzi pozostaną”) czy poniekąd „Serbki” Nebojšy Slijepčevića, która tematycznie zbliża się do obszaru związanego ze sztuką i jej granicami. Jednaka największą grupę dokumentów konkursowych stanowiły filmy, których wspólnym mianownikiem jest intymna opowieść o bohaterze czy małej grupie bohaterów, jak „Magiczne życie V” Tonislava Hiristova, „Transnistria” Anny Eborn, „Pogawędki o drzewach to zbrodnia” Suhaiba Gasmelbariego, polskie „In Touch” i „Jazda obowiązkowa” czy w końcu zwycięska „Kraina miodu”.

Grand Prix Śląska to już kolejne wyróżnienie dla filmu Ljubomira Stefanova i Tamary Kotevskiej. W czwartek „Kraina miodu” otrzymała w Warszawie Grand Prix 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity, ma też na koncie nagrodę tegorocznego festiwalu w Sundance.

„Krainę miodu” i „Niezwykłą propozycję” można jeszcze obejrzeć w niedzielę, 19 maja, podczas ostatniego dnia tegorocznej śląskiej edycji Festiwalu Millennium Docs Against Gravity.

Bilety dostępne w kasach kin oraz na Filmowa.net

 

SILESIA FILM