Instytucja Filmowa Silesia Film
jest instytucją kultury
Samorządu Województwa Śląskiego
Partnerzy
SILESIA FILM

Aktualności

26 lutego 2021

Rozpoznawalny od pierwszego słyszenia. O Wojciechu Kilarze i muzyce filmowej, która niesie znaczenie rozmawiają Violetta Rotter-Kozera i Mariusz Ciszewski

Kilar. W bliskim planie

W najnowszym odcinku podcastu ROZMOWY O KINIE Violetta Rotter-Kozera – reżyserka, kompozytorka, dokumentalistka, opowiada Mariuszowi Ciszewskiemu o swojej najnowszej książce „Kilar. W bliskim planie”, w której wybitne postaci kultury i sztuki dzielą się wspomnieniami o jednym z najważniejszych polskich kompozytorów, autorze muzyki do ponad 150 filmów, w tym pamiętnego „Draculi” Francisa Forda Coppoli.

Różnorodność – gatunkowa, tematyczna, stylistyczna – filmów, do których skomponował muzykę jest przeogromna. Od symbolicznego „Salta” (1965) Tadeusza Konwickiego czy kostiumowej „Lalki” (1968) Wojciecha Jerzego Hasa przez filmy Krzysztofa Zanussiego, Romana Polańskiego („Śmierć i dziewczyna”, „Pianista”), niemal całą filmową twórczość Kazimierza Kutza aż po kino gatunkowe – jak polski horror kostiumowy „Lokis” (1970) Janusza Majewskiego i „Draculę” (1992) Coppoli czy wreszcie chyba najbardziej zaskakujący w tym zestawieniu kultowy „Rejs” (1970) Marka Piwowskiego. Wojciech Kilar – kompozytor, pianista, jeden z czołowych polskich awangardzistów, który stał się chyba najważniejszym polskim twórcą muzyki filmowej jest bohaterem książki Violetty Rotter-Kozery „Kilar. W bliskim planie”. Autorka, opowiadając o fenomenie Kilara słowami współpracujących z nim reżyserów, twórców filmowych, ludzi kultury i sztuki, kreśli intymny i urokliwy portret jednego z  najbarwniejszych polskich kompozytorów.

O Wojciechu Kilarze, jego twórczości kompozytorskiej i zwrotach w artystycznej karierze, a także o tym, czym muzyka jest dla filmu w najnowszym odcinku podcastu ROZMOWY O KINIE Mariusz Ciszewski rozmawia z Violettą Rotter-Kozerą.

Do posłuchania w sieci jak zawsze na Spotify i YouTube.

Zapraszamy.

SILESIA FILM